Voitko kuvitella, että niinkin vanha mainostuskeino kuin mainoskangas voisi olla vuonna 2022 yrityksen paikallisen mainostamisen tukijalkana? Siis nyt, kun internet on ollut meillä kohta 20 vuotta yrityskäytössä, niin vieläkin erilaiset mainoskankaat toimisivat paikallisesti yrityksen markkinoinnissa? Olisiko oikeasti näin, ja mikä sen perustelisi, jos meillä kuitenkin ovat myös kotisivut, Facebook kanavat, TikTokit, Instagramit ja muut kymmenet digikanavat? Mainoskangas toimii paikallisena mainosvälineenä loistavasti myös vuonna 2022.
Oheisessa kuvassa on hollantilainen katu – siinä näkyy useamman liikkeen erilaisia mainoksia liikkeen ulkopuolella, ja jopa kadun yli – mutta miksi liikkeet käyttävät tällaisia mainoskeinoja nykyajassa, eikä ihmisiä saa kiinni digitaalisesti?
Paikallisella tasolla kaikki on pienempää
Paikallisella tasolla kannattaa ajatella pienemmässä mittakaavassa. Kysymykset kuten, kuka ostaa minulta, kenelle haluan myydä – muodostavat kohderyhmän. Tätä kohderyhmää mietittäessä syntyy ajatus siitä, missä ja koska nämä ihmiset liikkuvat, ja mitä he kenties seuraavat myös digitaalisessa maailmassa. Paikallisella tasolla kuitenkin ihmisten liikkuminen ja sen liikkumisen varrelle oman mainosbanderollin eli mainoslakanan saaminen saattaa olla se yksittäisesti merkitsevin markkinointitekosi tänä vuonna.
Jos sinulla on oma yritys…
- koska teit viimeksi oman yrityksesi markkinointisuunnitelma
- onko yritykselläsi markkinointibudjetti
- onko sinulla ja yritykselläsi markkinoinnissa tavoitteet
- oletko koskaan analysoinut menneitä mainoksia tai kampanjoita perustuen suunnitelman tavoitteisiin ja lopulliseen toteumaan
- oletko käyttänyt ulkopuolista markkinointikonsulttia kertomaan sinulle kovia ja välillä ilkeitä tosiasioita
Mainoskangas voi olla paikallaan useita kuukausia, tai voit kerralla tuottaa useampia kankaita, joita sitten vaihtelet – mainoskankaan ja koko rakennelman investointi on pieni, et niiden kustannuksella saa kunnollista printtikampanjaakaan, mutta ulkomainos on mainoksena alueellisesti toimiva – koska liikkuessaan ihminen näkee saman mainoksen useamman kerran – saman mainoksen näkeminen Facebookissa voi olla harvinaisempaa, ja lehtimainoksissa vastaava säännöllisyys voi tulla pienelle liikkeelle kalliiksi, mutta koska mainonnan yksi perusteista on toisto – niin ulkomainoksen sijoittaminen sopivaan paikkaan, mistä potentiaaliset asiakkaat kulkevat, toisi liikkeellesi sitä tarvittavaa toistoa.
Ulkomainoksissa, mainoslakanoissa pitää vain muistaa, että ne eivät voi selittää kaikkea – vaan mainoksen pitää olla nopeasti omaksuttavissa, selkeä ja yksiselitteinen. Yksinkertainen mainos toimii- todistetusti vuodesta toiseen.
Paikallisen asiakkaan kontaktointi on taitolaji – ja toistuvaa työtä
Paikallismarkkinoinnissa eivät toimi Google-mainokset, televisio tai radiomainonta – tai siis toimivat, mutta eivät tavoita sitä asiakasmäärää, mitä kivijalkaliike tarvitsisi. Siksi 2022 on yhä edelleen tärkeätä yritysten nähdä oma markkinointinsa pakettina, joka koostuu useammasta eri kanavasta. Ihmisiä saadaan kontaktoitua eri medialla eri kellonaikaan, eri paikoissa. Yksi tärkeimmistä asioita kuitenkin yrittäjälle itselle on oman yrityksen toiminnan ymmärtäminen, ja oman myynnin kohdentaminen – liian usein yrittäjät kertovat mainostavansa kaikille – se ei ole järkevää, eikä edes mahdollista. Mainokset ja markkinoijnti tulee yhä edelleen kohdentaa, jopa nykyaikana, vaikka monet tahot pyrkivät pyyhkimään pois sukupuolirajat ja ikäajattelun – tosiasiat ovat kuitenkin tosiasioita massa-ajattelussa, mitä markkinoinninkin kohdistaminen on.
Paikallisilla mainoslakanoilla tuotetaan paikallisille potentiaalisille asiakkaille mainos, joka kertoo yrityksestä tai sen tuotteesta tai palvelusta helpolla tavalla – tarkoituksenaan tuottaa asiakkaita yritykselle. Se, että yritys pystyttää kaupunkiin muutaman mainosbannerin ei kuitenkaan tarkoita sitä, että yritys voisi siirtyä vapaamatkustajaksi sosiaalisessa mediassaan tai kotisivuilla. Useimmat kotisivut vaativat jatkuvaa ja aktiivista työtä, jotta uudet asiakkaat löytävät yrityksen – ja jos yritys lopettaa kokonaan kehittämisen ja aktiivisen markkinoinnin, on edessä vääjäämätön asiakasmäärän luonnollinen vähentyminen. Uusia asiakkaita ei käytännössä saada vain olemalla, vaan asiakashankintaan tarvitaan aktiivisia toimenpiteitä, joko reaalisia kuten mainoslakanat, tai digitaalisia kuten päivitykset eri sosiaalisen median kanavissa.